Wednesday, December 3, 2008

Hobby @ Hobbies...

  • Merujuk perkara kat atas ni,aku tulis pasal hobi ataupun hobi2(maksudnye byk hobi la). Bagi setengah orang,hobi die org same je,bile tanye ape hobi kamu? die org pun jawabla jawapan yang biase terlekat di telinga ni & mesti da budget ape hobi seseorang tu. Contohnye mcm main bola,main tenis,main ping pong,dan semuenye pasal main. Dan ade setengah org,hobi die org ni kumpul setem la,kumpul duit la,kumpul rama2 la,kumpul basikal pun ade. Dalam dunia ni setiap seorang ade hobi die org masing2,setengahnye plak ade sampai 2-3 hobi. Tapi selame aku hidup ni x penah la plak aku dgr orang punye hobi mcm suke pg belajar ke,lipat kain ke,sidai baju,guling2,hisap rokok & perkara yang korang x penah bayangkan. Tapi jgn terkejut,sebab dikalangan kawan2 kite,mesti ade salah seorang yang ade hobi plek2 ni.
  • Ape maksud HOBI??? Mengikut ape yang aku pikir tentang hobi ni ialah suatu perkara dimana timbulnye keinginan membuat sesuatu pada masa lapang tanpa membazirkan sesaat pun masa itu dgn aktiviti yang kurang berfaedah. Tapi zaman sekarang ni,aku rase byk plak manusia yang hobinya kaki tido. Maklumla,bile korang letak pale kat atas bantal,memangla seronok tp korang xtau sebenarnye tido byk2 pun x elok. Tengok nape sesetengah org tu perutnye boroi??? Sebab,die org ni mungkin kuat main,atau kuat togak ataupun kuat tido,cube bayangkan,lepas korang makan tanpa mengucapkan alhamdulillah(bg orang islam) korang terus je terbaring seperti ikan duyung yang huduh,tgkla perut tu,boroi! Sebenarnye senang je korang nak elak dari boroi ni,excercise xpun minum air kosong byk dan kurangkan terbaring seperti ikan duyung atau singa laut selepas makan. Setakat ni aku berjaye tidak memboroikan perutku oleh sebab jage segale yang boleh bg menghindarkan dari boroi. tp kalau sape2 yang nak excercise tu boleh la bukak menshealth.com n& tgkla care2 nak jage badan,insyaallah berkesan.
  • Cite pasal hobi tp aku ni da telajak cite pasal boroi. Ok2,skrang ni aku nak cite skit pasal hobi aku,ape yang aku suke lakukan sewaktu masa lapang sebenarnye banyak,sebab aku suke tukar2 aktiviti,tp semenjak aku keje ni,aku rase hobi aku ialah berjalan-jalan di the curve sambil menikmati caramel machiato ataupun ice chocolate starbucks. Da lame aku x buat kerja2 yang berfaedah kan,tp secare terus terang aku mengatakan,aku suke swimming. Ini kerana dgn swimming segale pergerakan badan aku akan bergerak dan otot2 aku akan bekerja untuk menjayakan aktiviti yang sedang aku lakukan. Swimming juge adalah salah satu senaman yang dapat meningkatkan prestasi fizikal dan mental kite,ditambah plak dgn body shaping yang cantik dan disukai ramai kan. Cube tgk dlm movie mat saleh tu,kalau surfer ke,diver ke,swimmer ke,semue badan meletop! Jadi bile kite ni orang melayu yang peeeerak! ni tgk bdan die org bukan main suke lg dan mulela semangat nak berenang tu ade,setengah plak hangat2 taik kambing. Itu baru pasal swimming. Kalau hobi lain plak mcm biasela,main bola,main futsal tp aku x berape suke tgk bola kat tv,sebab bosan. Kalau depan kawan2 aku tu,aku boleh terima la skit,bg menyedapkan ati rakan2. Tp kalau aku ade mase untuk mengelakkan dari tgk bola,aku cube lari.
  • Dan hobi terbaru aku plak ialah menangkap gambar(kononnye nak jadi photographer yang power la ni). Bermula dgn camera panasonic bapak aku yang old skool tu(pakai filem lagi mase tu) aku pun bermule,pastu bapak aku belikan la plak camera baru yang berjenis panasonic fx berape tah. Dan aku sentiase x puas ati dgn camera tu(biasela bile da x puas ati ni mcm2 la nak complaint kan). Aku pun bersungut la kat bapak aku surh beli camera untuk aku,dan segale hormatnye aku pun jadi la peminta sedekah kat orang tua ku untuk mendapatkan camera yang diingini iaitu camera slr. Dan segale hormatnye bapak aku belikan dengan syarat,bayar balik ye,kau ingat pree ke bapak aku belikan. Dan tercapailah hasrat aku utk memiliki camera yang aku inginkan dan sampai skrang aku xbayor lagi duit camera(kalau bapak aku ni saddam hssein komfem da kene sagat muke kat atas jalan n pastu kene kelar kan sebab x bayar utang).
  • Tapi insyaallah bile aku da senang skit,aku akan cube bayor balik dan balas segale budi baik orang tua aku. Dan bermulalah era aku amik gambar secare menyeronokkan dan aku baru je td bukak website hafiz ismail iaitu seorang photographer yang dikenali oleh photographer lain di tanah air kite ni iaitu Malaysia. Cabaran seorang photographer ni mcm2,terutamanya bile nak dapatkan shot yang kite ingini,mcm2 aksi la kene buat,ade yang tergolek la,berpusing-pusing mcm dalam filem tamil,dan ade jugak yang sampai panjat pokok nak dapatkan shot yang cantik,dan ade jugak aksi2 lain(kalau aku nak tulis semue mau kene lempang plak dgn member aku). Dan hobi sebegini memerlukan kos yang tinggi seumpamanya. Yelah mane xnye,kau nak kene beli body camera sebijik dah berape. Tgk model lg pastu nak kene beli kit die lg. Tambah nak beli lense yang gile maut punye hebat,mau makan diri sendiri n& makan pasir hujung bulan nak beli lense tu. Bukan murah mcm beli choki2,ni main riban je,tapi diakhir cerita,seorang jurugambar akan berpuas ati dgn hasilnye walaupun penat buang duit mcm buang air die punye laju habis duit untuk dapatkan kepuasan tu. Itu yang perlu dihadapi oleh sesiapa yang ingin menjadi photgrapher yang bagus. Mcm aku ni,baru ade camera n satu lense dapat free,tah bile la nak beli lense lain plak kan. Tapi aku xkan berputus ase cube membeli lense dan kit yang diperlukan untuk menjadi seorang jurugambar yang bagus. Insyaallah satu ari nanti aku boleh jadi ape yang aku inginkan. Kesimpulannye,kalau nak buat ape pun mesti ade kesungguhan dan ketabahan yang tinggi supaya dapt merealisasikan impian anda.
  • INSYAALLAH.

No comments: